Czynności związane z fachową i kompleksową obsługą gościa hotelowego (recepcja, służba piętrowa, gastronomia, usługi komplementarne), ponadto zbieranie danych, gromadzenie informacji, kreowanie rozwoju i planowanie różnego rodzaju usług hotelarskich. Technik hotelarstwa jest zawodem o charakterze usługowym, dominującym typem relacji jest człowiek -człowiek, człowiek – dokument. Typowymi miejscami pracy technika hotelarstwa są obiekty bazy noclegowej takie jak: zakłady hotelarskie, ośrodki wypoczynkowe, zakłady uzdrowiskowe, pensjonaty, zajazdy, gościńce, schroniska, kwatery prywatne, oraz współczesna baza ruchoma: promowa, żeglugowa, kolejowa, lotnicza. Ponadto może również prowadzić własną działalność gospodarczą.
Wymagania psychofizyczne właściwe dla zawodu:
- bardzo dobry stan zdrowia, pełna sprawność fizyczna i psychiczna – odporność na stresy
- zainteresowanie zawodem, akceptowanie usługowego charakteru pracy
- dobra aparycja i wysoka kultura osobista
- łatwość komunikowania się z otoczeniem
- umiejętność pracy w zespole
- umiejętność podejmowania decyzji
- samodzielność, odpowiedzialność, operatywność
- zdolności innowacyjne i adaptacyjne
- opiekuńczość, życzliwość, uprzejmość, uczciwość
- dyskrecja, spostrzegawczość i podzielność uwagi
W wyniku kształcenia uczeń powinien umieć:
- korzystać z przepisów prawnych do prowadzenia zakładu hotelarskiego
- stosować zasady i instrumenty marketingu w działalności hotelarskiej
- fachowo i kompleksowo obsłużyć gościa hotelowego
- biegle znać język obcy w zakresie słownictwa zawodowego i branżowego
- organizować pracę w zakładzie hotelarskim
- organizować usługi gastronomiczne oraz prawidłowo obsłużyć konsumenta
- organizować i obsługiwać imprezy typu kongresy, targi, zjazdy
- organizować usługi turystyczne i rekreacyjne
- postępować zgodnie z zasadami etyki i kultury zawodu
- stosować przepisy ochrony środowiska, oraz przepisy BHP