PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 IM. PROF. TADEUSZA KOTARBIŃSKIEGO
W roku szkolnym 2022/2023
„W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem – o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał; aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada, umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim, ale i dla innych”
Jan Paweł II
SPIS TREŚCI
- Podstawa prawna.
- Koncepcja programu.
- Działalność wychowawczo-profilaktyczna.
- Zasady realizacji programu.
- Misja szkoły.
- Wizja szkoły.
- Cele i zadania wychowawcze szkoły.
- Przyjęte cele główne i szczegółowe programu, zadania oraz formy jego realizacji.
- Obszary działań wychowawczo – profilaktycznych.
- Sposoby, metody i środki realizacji zadań zawartych w programie.
- Formy i sposoby realizacji celów.
- Model wychowanka – absolwenta.
- Realizatorzy szkolnych działań profilaktycznych.
- Ceremoniał i tradycje szkoły.
- Wykaz uroczystości, wydarzeń i imprez ogólnoszkolnych.
- Monitorowanie i realizacja planów pracy wychowawczo-profilaktycznej.
- Ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Postanowienia końcowe.
WPROWADZENIE
Rodzice są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci, nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na drugiego człowieka.
Wychowanie – Proces wspomagania dziecka w rozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości: fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.
Profilaktyka – Proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie
i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.
Szkolny program wychowawczo – profilaktyczny obejmuje wytyczne polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
- Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
- Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
- Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny jest zintegrowany ze Statutem Szkolnym, wynika z założeń koncepcji pracy szkoły. Program powstał na bazie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.
Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny skierowany jest do wszystkich członków społeczności szkolnej: uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi oraz uwzględnia współpracę z organizacjami i instytucjami w środowisku lokalnym.
Działania wychowawczo-profilaktyczne szkoły uwzględniają: wychowanie do życia w rodzinie, promowanie zdrowego trybu życia, zapobieganie patologiom i uzależnieniom, przeciwdziałanie agresji, zainteresowania młodzieży kulturą i sztuką oraz większe poszanowanie wartości religijnych, orientację zawodową – w zakresie wybranym do realizacji
w rocznym planie pracy dydaktyczno – wychowawczej szkoły, planach wychowawców klas
i według aktualnych potrzeb szkoły – w tym uczniów i rodziców.
- PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).
- Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 2050 ze zm.).
- Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1119 ze zm.).
- Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 276 ze zm.).
- Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. z 2022 r. poz. 1700).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2020 r. poz. 1449).
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz.1762 ze zm.).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591).
- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz. U. poz. 356).
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023.
- Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych – tryb pełny stacjonarny – zbiór zaleceń uwzględniający sytuację epidemiologiczną, w tym dotyczących pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysowej wywołanej epidemią COVID-19.
- Statut Szkoły Podstawowej im. H. Dąbrowskiego w Bolimowie.
- Rozporządzenie Ministerstwa edukacji i Nauki z 11 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1711) – zmiana w zakresie 13.
DZIERŻONIÓW 2022
- KONCEPCJA PROGRAMU
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły został opracowany na podstawie refleksji nad środowiskiem wychowawczym szkoły, analizy jego problemów i potrzeb oraz oceny możliwości szkoły i nauczycieli, na podstawie ewaluacji wartości i ideałów ucznia naszej szkoły. Program opracowany został na podstawie dokonanej diagnozy sytuacji dydaktyczno – wychowawczej w szkole, dzięki wnioskom z ewaluacji programu profilaktycznego
i wychowawczego z roku ubiegłego oraz przy użyciu następujących narzędzi:
- obserwacja i analiza działań prowadzonych w szkole
- kwestionariusz ankiety dotyczący diagnozy ryzyka i czynników chroniących w celu przeciwdziałania narkomanii i podejmowania przez uczniów zachowań ryzykownych.
- analiza dokumentacji z uczestnictwa w realizowanych dotychczas programach wychowawczych i profilaktycznych w szkole
Niepokojące objawy zauważono w obszarach:
- konfliktów i agresji rówieśniczej
- uzależnień i współuzależnień, mających swoje źródło w środowisku rówieśniczym
- cyberprzemocy
- hierarchii wartości
Program stanowi próbę spełnienia wymogów nowoczesnej myśli pedagogicznej, ale z pewnością nie czyni tego jeszcze w sposób doskonały, dlatego musi podlegać ciągłej modyfikacji. Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i szkolny zestaw programów nauczania tworzą spójną całość i zawierają wymagania ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela. Program wychowawczo-profilaktyczny Zespołu Szkół im prof. Tadeusza Kotarbińskiego obejmuje działania zmierzające do ochrony uczniów przed wpływem czynników destrukcyjnych, zakłócających prawidłowy rozwój oraz udzielenia wsparcia w trudnych sytuacjach życiowych. Działania wychowawczo-profilaktyczne prowadzą do ograniczenia i eliminowania zachowań ryzykownych młodzieży, wzmocnienia czynników chroniących przed zagrożeniami, kształtowania prawidłowych relacji międzyludzkich, budzenia aspiracji życiowych i przeciwdziałania bierności społecznej.
- DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNA – ZAŁOŻENIA.
Wychowanie – podstawowe sfery
Szkoła, obok domu rodzinnego i grupy rówieśniczej, jest jednym z najsilniej oddziałujących środowisk wychowawczych. Wychowanie to proces wspomagania ucznia we wszechstronnym rozwoju, nastawiony na osiąganie pełni dojrzałości w następujących sferach:
– fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie zachowań prozdrowotnych, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi,
– psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ponoszenie odpowiedzialności za siebie i współodpowiedzialności za innych oraz otaczający świat,
– społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych, by wypełniać je w sposób konstruktywny,
– aksjologicznej (duchowej) – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w okresie adolescencji
Uczniowie Zespołu Szkół Nr 2 w Dzierżoniowie to młodzież będąca w okresie adolescencji. Jest to czas, w którym w niesprzyjających warunkach może dojść do eskalacji zachowań problemowych, ponieważ kumulują się w nim wpływy wielu czynników ryzyka . Zachowanie te, są w znacznej mierze wypadkową statusu społeczno-ekonomicznego rodziny, relacji interpersonalnych w rodzinie, umiejętności rodziców, cech indywidualnych ucznia, postaw i zachowań rówieśników, ale także klimatu społecznego szkoły i cech środowiska zamieszkania.
U młodych osób, podejmujących różne zachowania problemowe, obserwuje się wiele wspólnych uwarunkowań osobowościowych. Do najważniejszych należą: wysoki poziom lęku i niepokoju, słaba odporność na frustrację, niska samoocena, niedojrzałość emocjonalna i społeczna, słaba kontrola wewnętrzna, nierealistyczne oczekiwania wobec siebie i otoczenia, poczucie odrzucenia . W okresie dojrzewania większego znaczenia nabierają wpływy rówieśnicze, którym towarzyszy zwykle eksperymentowanie z zachowaniami ryzykownymi. Kontakty z młodzieżą używającą substancji psychoaktywnych, młodzieżą popełniającą wykroczenia i inne zachowania antyspołeczne są jednym z silniejszych i potwierdzonych w wielu badaniach czynników ryzyka zachowań problemowych. Brak odpowiedniego nadzoru i wsparcia ze strony rodziców, trudności w rozwiązywaniu problemów i konfliktów na linii rodzice – nastolatek są czynnikami z poziomu rodziny, które to ułatwiają.
Ze względu na powiększający się z wiekiem zakres kontaktów społecznych nastolatka, również większego znaczenia nabiera otoczenie społeczne – szkoła i miejsce zamieszkania. Ekspozycja na przemoc w szkole, w miejscu zamieszkania, w Internecie, brak wsparcia ze strony nauczycieli i innych dorosłych odpowiedzialnych za wychowywanie młodzieży, duża dostępność alkoholu i innych środków psychoaktywnych, wpływy młodzieżowych grup przestępczych to kolejne, istotne czynniki ryzyka okresu dojrzewania .
Szczególnie istotnym zatem w procesie wspomagania młodego człowieka w osiąganiu pełnej dojrzałości jest wzmacnianie czynników chroniących, do których należą indywidualne cechy i zachowania uczniów, cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego oddziaływania. Czynniki te zwiększają ogólny potencjał zdrowotny ucznia i jego odporność na działanie czynników ryzyka, wyzwalają motywację i energię do walki z przeciwnościami. Chociaż czynniki chroniące nie usuwają negatywnych doświadczeń lub niekorzystnych elementów życia dorastającego człowieka, to pomagają mu zmagać się z nimi z dobrym skutkiem.
Do najważniejszych czynników chroniących należy:
– silna więź z rodzicami, opieka dorosłych;
- – zainteresowanie nauką i własnym rozwojem, aktywność, ciekawość poznawcza;
- – bezpieczne sąsiedztwo, dobry klimat szkoły, wsparcie nauczycieli;
- – konstruktywne formy aktywności takie jak: praktyki religijne, wolontariat, organizacje młodzieżowe oraz dostęp do miejsc rekreacji itp.;
- – zakorzenienie w tradycji społeczności i szacunek dla jej norm;
- – konstruktywna grupa rówieśnicza, autorytety.
- ZASADY REALIZACJI PROGRAMU
- Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny obejmuje działania zintegrowane i spójne z:
- Programem Wychowawczym Szkoły,
- Statutem Szkoły,
- Szkolnym zestawem programów nauczania,
- Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
- W działania wychowawczo-profilaktyczne włącza się każdy nauczyciel oraz inni pracownicy szkoły (pielęgniarka, pracownicy obsługi i administracji) i specjaliści
z instytucji pozaszkolnych – przy szczególnym zaangażowaniu:
- wychowawców,
- pedagoga szkolnego,
- Program wychowawczo-profilaktyczny realizowany będzie na wszystkich zajęciach lekcyjnych, godzinach wychowawczych oraz zajęciach pozalekcyjnych.
Realizacja programu zakłada:
- pełne włączenie się w działania wychowawcze i zapobiegawcze nauczycieli, wychowawców, rodziców i wszystkich instytucji, aby prawidłowo zdiagnozować problemy młodzieży i prowadzić profesjonalne działania wychowawczo – profilaktyczne. Ustalenie jasnych i jednolitych działań profilaktycznych skierowanych na młodzież;
- umożliwienie wczesnego rozpoznawania, diagnozowania zagrożeń oraz rozwijanie strategii przeciwdziałania;
- stwarzanie warunków, w których młodzież ma dostęp do przyjaznych i bezpiecznych grup rówieśniczych;
- dostarczanie rodzicom i uczniom wiedzy na temat zagrożeń oraz sposobów ich przeciwdziałania;
- kształtowanie pozytywnych postaw moralnych, społecznych i obywatelskich;
- tworzenie bezpiecznej, ciepłej atmosfery w szkole przez wszystkich pracowników szkoły oraz warunków do zdrowego stylu życia (uprawianie turystyki, sportu
i rekreacji); - budowanie wzajemnego zaufania i poczucia własnej wartości u każdego ucznia;
- zapewnienie uczniom dostępu do programów edukacyjnych, promujących wartościowy i zdrowy styl życia oraz uczących umiejętności potrzebnych do życia bez alkoholu, papierosów i narkotyków.
W stosunku do uczniów będą przestrzegane następujące standardy etyczne i zawodowe:
-
-
- respektowanie podmiotowości uczestników programu;
- poszanowanie ich godności i indywidualności;
- ochrona prywatności i zapewnienie dyskrecji;
- uwzględnianie wieku i poziomu rozwoju uczestników;
- uwzględnianie ich systemu wartości i stopnia wrażliwości;
- nienaruszanie w stosowanych technikach terapeutycznych mechanizmów obronnych osobowości uczniów;
- zatrudnienie w razie potrzeby realizatorów działań profilaktycznych, posiadających fachowe przygotowanie pedagogiczne.
-
- MISJA SZKOŁY
Celem szkoły jest integracja działań wychowawczo-profilaktycznych rodziny, szkoły
i kościoła wokół wartości moralnych, wychowania prorodzinnego i poszanowania praw dziecka, planowane działania na rzecz wszechstronnego rozwoju intelektualnego młodzieży, kształtowanie w niej dążenia do permanentnego uczenia się i postawy otwartości na potrzeby innych, demokratyzacji życia wewnątrzszkolnego. Będziemy dążyć do popularyzacji najnowszych tendencji w zakresie wychowania i dydaktyki, przygotowania uczniów do matury i egzaminów zewnętrznych, zmian związanych z reforma systemu edukacji, preferowania nowatorstwa pedagogicznego.
-
-
- Szkoła przyjmuje ustaloną hierarchie wartości wychowawczych:
-
- wartości moralne;
- patriotyzm, poszanowanie tradycji;
- tolerancję, umiejętność dialogu;
- odpowiedzialność, w tym szczególnie za siebie, za wyniki swojej edukacji;
- dociekliwość poznawczą ucznia, ukierunkowanie na dobro, prawdę i piękno;
- edukację, uczenie się;
- samodzielność i chęć samodoskonalenia się;
- pracę.
-
- Za cel wychowania szkolnego uznaje się kształtowanie obywatela naszego kraju, Europejczyka, człowieka wszechstronnie wykształconego, kulturalnego, przygotowanego do życia w dynamicznie rozwijającym się świecie.
- Za prace wychowawczo-profilaktyczną uznaje się zgodne współdziałanie uczniów, rodziców i nauczycieli, które prowadzi do osiągania celów opisanych w misji szkoły.
- Działania wychowawczo-profilaktyczne podejmują wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole Szkół nr 2 w Dzierżoniowie, wspomagani przez wszystkich pracowników szkoły.
-
- WIZJA SZKOŁY
Nasza szkoła chce być placówką, w której:
- samodzielność i chęć samodoskonalenia się,
- panuje życzliwa i bezpieczna atmosfera, oparta na wzajemnym szacunku, współpracy i dialogu nauczycieli, uczniów i rodziców,
- udziela się pomocy i wsparcia oraz aktywnie współdziała we wszystkich sprawach dotyczących uczniów,
- dba się o kształtowanie szacunku do historii, tradycji i kultury wielkiej i tzw. ,,małej ojczyzny”,
- uczeń ma zapewnioną opiekę i pomoc psychologiczno – pedagogiczną,
Szkoła pragnie zarówno czerpać ze swojej bogatej i długoletniej tradycji, jak i być jednocześnie placówką nowoczesną, otwartą na innowacje pedagogiczne, dobrze zarządzaną, przyjazna i bezpieczną, wiodącą w kształceniu i osiągającą bardzo dobre wyniki nauczania, doceniana przez środowisko i władze oświatowe.
- CELE I ZADANIA WYCHOWAWCZE SZKOŁY
CELE GŁÓWNE
-
-
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej, świadomości swoich praw i obowiązków. Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia,
- Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi. Wdrażanie do życia w społeczności szkolnej i w grupie rówieśniczej. Kształtowanie postaw, respektowanie norm społecznych i wychowanie do wartości,
- Wspieranie rozwoju intelektualnego, przygotowanie do odbioru dóbr kultury i sztuki, upowszechnianie czytelnictwa, szanowanie dorobku narodowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości europejskie.
- Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych, umiejętności dokonywania wyboru zachowań chroniących zdrowie własne i innych ludzi, propagowanie ekologicznego stylu życia. Motywowanie do zdrowego stylu życia. Zapobieganie zachowaniom agresywnym,
- Wspomaganie, w miarę posiadanych zasobów, wszechstronego i harmonijnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego indywidualnej sytuacji. Zapewnienie mu bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego i emocjonalnego. Wspieranie ucznia
w procesie nabywania wiedzy, sprawności, postaw i nawyków, które zapewniają mu przygotowanie do racjonalnego i godnego życia oraz kontynuacji nauki na dalszym etapie.
-
CELE SZCZEGÓŁOWE
A. Promocja zdrowia – budzenie odpowiedzialności za własne zdrowie
- motywowanie uczniów do dbałości o higienę osobistą,
- promowanie wzorców zdrowego trybu życia (zdrowe odżywianie się, aktywność ruchowa, wolność od nałogów),
- wskazanie sposobów radzenia sobie z napięciem emocjonalnym,
- kształtowanie świadomości na temat zmian zachodzących w procesie dojrzewania,
- wdrażanie do zasad BHP na co dzień – w szkole i poza nią.
B. Integracja grupy – budowanie dobrych relacji z rówieśnikami
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i właściwego wyrażania emocji, w tym empatii,
- uczenie tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka,
- rozwijanie umiejętności kluczowych sprzyjających integracji grupy, komunikowania, się i wspólnego rozwiązywania problemów,
- uczenie odpowiedzialności za swoje słowa i postępowanie,
- rozwijanie solidarności grupy i współodpowiedzialności za postępowanie innych,
- aktywne spędzanie czasu wolnego.
C. Zapobieganie agresji
- nabywanie umiejętności rozpoznawania własnych i cudzych stanów emocjonalnych,
- budzenie poczucia własnej wartości,
- eliminowanie zachowań agresywnych – m.in. przez kierowanie agresji negatywnych liderów na inne obszary aktywności,
- doskonalenie umiejętności skutecznego komunikowania się,
- ćwiczenie umiejętności rozwiązywania konfliktów,
- kształtowanie postawy zrozumienia i otwartości,
- kształtowanie odpowiedzialności za podejmowane zachowania i postawy.
D. Profilaktyka uzależnień – przygotowanie młodzieży do życia w świecie dorosłych przez ukazanie różnych aspektów życia społecznego wraz z jego zagrożeniami
- budzenie świadomości o przyczynach sięgania po środki uzależniające
i negatywnych skutkach uzależnień, - uczenie dobrych wyborów i odpowiedzialności za własne decyzje,
- pielęgnowanie klimatu zaufania do dorosłych,
- wskazywanie wzorców i autorytetów,
- wskazywanie sposobów radzenia sobie z własnymi problemami – także przez szukanie pomocy u osób zaufanych i specjalistów,
- wykształcenie nawyków aktywnego spędzania czasu wolnego, wskazywanie alternatywy dla nudy,
- uczenie sztuki odmawiania i niepoddawania się presji grupy,
- uczenie się bezpiecznego korzystania z technologii informacyjnej, w tym rozpoznawania i przeciwdziałania cyberprzemocy,
- podkreślanie mocnych stron dziecka i jego indywidualności – kształtowanie odporności na manipulację.
E .Propagowanie modelu wartości opartego na uniwersalnych zasadach poprzez:
- poszanowanie życia ludzkiego jako najwyższej wartości,
- kierowanie się w stosunkach międzyludzkich uczciwością i prawdą,
- poszanowanie godności osobistej,
- działania profilaktyczne przeciwko handlowi ludżmi
F. Kształtowanie dojrzałości i aktywnej postawy życiowej oraz umiejętności planowania własnego rozwoju poprzez:
- rozpoznawanie i rozwój zainteresowań, zdolności, talentów,
- kształtowanie postawy odpowiedzialności za bezpieczeństwo, własne decyzje i czyny,
- korzystanie z przysługujących praw i wywiązywanie się z obowiązków,
- zapewnienie równości szans w dostępie do różnych szkolnych form edukacyjnych, opiekuńczych, kulturalnych i sportowych,
- motywowanie do samokształcenia,
- dbałość o wysoką kulturę osobistą,
- kształtowanie postawy przedsiębiorczości i wytrwałości w dążeniu do ustanowionych celów,
- preorientacja zawodowa i kształtowanie umiejętności radzenia sobie na współczesnym rynku pracy.
G. Przygotowanie do harmonijnego uczestnictwa w życiu społecznym poprzez:
- kształtowanie pozytywnych relacji z rodziną i najbliższym otoczeniem,
- kształtowanie postawy patriotycznej, poszanowanie kultury, tradycji, symboli szkolnych, lokalnych i narodowych, tolerancja wobec odmiennych poglądów,
- rozwijanie tożsamości europejskiej,
- wypracowywanie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów,
- wspieranie rozwoju samorządności uczniowskiej, współpraca z organizacjami
i instytucjami w środowisku lokalnym, - kształtowanie umiejętności współpracy w zespołach klasowych, zaangażowanie
w pracę na rzecz szkoły i środowiska lokalnego.
- PRZYJĘTE CELE GŁÓWNE I SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU, ZADANIA ORAZ FORMY JEGO REALIZACJI
L.p | Cel główny | Cele szczegółowe | Zadania i formy realizacji, za które odpowiedzialni są wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy oraz opiekun Samorządu Uczniowskiego |
1. | Promocja zdrowia – budzenie odpowiedzialności za własne zdrowie
|
– kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu;
– propagowanie zdrowego stylu życia; – wskazywanie sposobów umiejętnego zagospodarowania i spędzania czasu wolnego; – wskazywanie zasad zdrowego odżywiania się oraz wdrażanie do aktywnego spędzania czasu wolnego; – rozwijanie zainteresowań sportowych na rzecz własnego zdrowia, sprawności fizycznej poprzez uprawianie sportu i propagowanie aktywnych form wypoczynku; – bogacenie wiedzy uczniów dotyczącej higieny zdrowia psychicznego i fizycznego (higiena osobista, dbałość o wygląd zewnętrzny, higiena uczenia się); – rozwijanie poszanowania zdrowia swojego i innych oraz troski o jego ochronę; – podniesienie wiedzy uczniów na temat zaburzeń odżywiania na tle psychicznym; – rozbudzanie w uczniach świadomości ekologicznej poprzez udział w różnych programach i projektach |
– wzbudzanie w uczniach poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie poprzez: okresowe badania lekarskie, projekcje filmów o tematyce prozdrowotnej,
– rozwijanie zainteresowań turystycznych poprzez uczestnictwo w rajdach i wycieczkach; – rozwój sprawności fizycznej poprzez czynny udział w lekcjach WF i zawodach sportowych; – podnoszenie poziomu świadomości uczniów dotyczącej racjonalnego i zdrowego odżywiania się; – realizacja programów prozdrowotnych; – udzielanie uczniom indywidualnych porad profilaktyczno-zdrowotnych oraz dotyczących higieny osobistej; – nauka rozpoznawania oznak stresu oraz rozwijanie umiejętności radzenia sobie z napięciem występującym w trudnych sytuacjach; – uświadomienie uczniom znaczenia pozytywnego myślenia i jego wpływu na codzienne funkcjonowanie człowieka. |
2. | Integracja grupy – budowanie dobrych relacji z rówieśnikami | -kształtowanie właściwych relacji międzyludzkich opartych na tolerancji, szacunku, zaufaniu i życzliwości; – rozwijanie umiejętności nawiązywania, podtrzymywania przyjaźni oraz wzmacniania prawidłowych relacji z rówieśnikami i nauczycielami; – rozwijanie koleżeństwa i wzajemnej pomocy podczas nauki, zabawy i innych form wspólnej aktywności; – wyrabianie tolerancji dla wartościowych form odmienności (światopoglądowej, religijnej, kulturowej) i indywidualności; – podniesienie znajomości i przestrzegania zasad dobrego zachowania – „savoir-vivre”; – kształtowanie umiejętności współdziałania i przestrzegania norm współżycia w grupie społecznej; – uświadamianie roli zdrowego współzawodnictwa i współpracy w zespole; – kształtowanie poczucia odpowiedzialności za dobre imię rodziny, klasy i szkoły; – kształtowanie umiejętności prawidłowego rozwiązywania konfliktów; – wdrażanie do szanowania własności społecznej i osobistej | – udział uczniów w lekcjach wychowawczych kształcących umiejętność samooceny własnych zachowań, postaw asertywnych ( wychowawcy klas);
– udział uczniów i samorządu klasowego w przedstawianiu propozycji oceny z zachowania w okresie klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej (wychowawcy klas); – zorganizowanie ogólnoszkolnego i klasowego systemy pomocy koleżeńskiej w nauce (wychowawcy klas, opiekun wolontariatu, samorząd szkolny); – rozpowszechnienie działań charytatywnych na rzecz potrzebujących – wolontariat szkolny (opiekun wolontariatu, wychowawcy klas, pedagodzy); – kształtowanie odpowiedzialności za siebie i innych oraz dokonywanie wyborów moralnych, (nauczyciele, opiekun wolontariatu, samorząd szkolny); – ukazywanie atrakcyjności dobra i krytycznego odbioru tego, co niesie za sobą kultura masowa; – udział uczniów w zajęciach dotyczących właściwych kontaktów interpersonalnych zachowań asertywnych w ramach lekcji wychowawczych, wychowania do życia w rodzinie i lekcji przedmiotowych; – udział uczniów w zajęciach dotyczących tematyki konfliktów (ich przyczyn, rozpoznawania i umiejętności rozwiązywania); – aktywizowanie uczniów w kierunku kształtowania umiejętności pracy w grupie poprzez stosowanie aktywizujących metod nauczania na lekcjach przedmiotowych; – udział uczniów w zajęciach dotyczących subkultur i grup młodzieżowych (formalnych i nieformalnych); – rozwijanie poczucia bycia współgospodarzem szkoły; – współudział w organizowaniu zadań dotyczących działalności szkoły; – umożliwienie składania Dyrekcji i Radzie Pedagogicznej propozycji dotyczących życia społeczności uczniowskiej |
3. | Zapobieganie agresji | – uświadomienie czym jest przemoc i agresja;
– budowanie odpowiednich relacji z innymi wskazywanie sposobów zachowania się uczniów w szkole, domu oraz w miejscach publicznych; – wzmacnianie poczucia własnej wartości; – kształtowanie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami, szukanie możliwości emocjonalnego wsparcia; – eliminowanie zachowań agresywnych i wskazywanie sposobów umiejętnego kierowania agresji na inne obszary aktywności; – rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji, przeciwstawiania się presji rówieśniczej; – kształtowanie postaw asertywnych; – wyposażenie uczniów w podstawowe wiadomości na temat stresu i jego wpływu na organizm młodego człowieka oraz wskazywanie sposobów radzenia sobie w zaistniałych sytuacjach stresowych. |
– diagnoza poziomu bezpieczeństwa w szkole na podstawie ankiet;
– działalność kół zainteresowań, zajęcia pozalekcyjne; – tworzenie więzi emocjonalnych w poszczególnych zespołach klasowych poprzez: wspólne Wigilie, – uczestnictwo w spektaklach teatralnych i seansach filmowych, udział w rekolekcjach, udział w świętach i uroczystościach szkolnych, uczestnictwo w wycieczkach i rajdach organizowanych przez szkołę, organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom z problemami zdrowotnymi lub rodzinnymi; – zapoznanie uczniów i ich rodziców z procedurami obowiązującymi w naszej szkole; – uczenie wyzbywania się agresji i używania wulgaryzmów w stosunkach międzyludzkich w każdej sytuacji życia szkolnego; – reagowanie na wszelkie formy przemocy oraz ukazywanie konstruktywnych sposobów rozwiązywania konfliktów; – informowanie rodziców o naganach; – informacja na stronie www dotycząca pomocy w sytuacjach trudnych i kryzysowych; – spotkania z przedstawicielami Straży Miejskiej i Policji oraz innymi specjalistami; – stosowanie wzmocnień pozytywnych ze strony nauczycieli w stosunku do uczniów; – stosowanie aktywizujących metod pracy na lekcjach wychowawczych i dydaktycznych; – indywidualne zajęcia wspierające dla osób tego wymagających; – wspieranie rodziców uczniów niepełnosprawnych i przewlekle chorych w integracji społecznej oraz kierowaniu ich właściwym rozwojem |
4. |
Profilaktyka uzależnień – przygotowanie młodzieży do życia w świecie dorosłych przez ukazanie różnych aspektów życia społecznego wraz z jego zagrożeniami
|
– propagowanie stylu życia wolnego od używek;
– uświadomienie uczniom negatywnego wpływu używek na zdrowie fizyczne i psychiczne oraz społeczne funkcjonowanie człowieka; – uczenie sztuki odmawiania i niepoddawania się presji grupy w kontaktach z używkami; – kształtowanie u uczniów umiejętności samokontroli i krytycznego myślenia przy podejmowaniu decyzji w trudnych sytuacjach; – wskazywanie sposobów radzenia sobie z własnymi problemami – także poprzez szukanie pomocy u osób zaufanych i specjalistów; – dostarczenie uczniom wiedzy na temat odpowiedzialności prawnej, konsekwencji używania i posiadania narkotyków oraz konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów; – informowanie uczniów i ich rodziców o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkoły z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią; – propagowanie stylu życia wolnego od „modnych” używek; – wskazywanie sposobów umiejętnego zagospodarowania i aktywnego spędzania czasu wolnego jako alternatywy dla biernego spędzania czasu przy komputerze czy telefonie komórkowym z dostępem do Internetu; – wyposażenie uczniów, rodziców w wiedzę na temat współczesnych form uzależnień, niepokojących symptomów, oznak uzależnienia, zagrożeniach z nich wynikających oraz sposobów pomocy; – uświadomienie uczniom negatywnego wpływu dopalaczy, elektronicznych papierosów i nadużywania leków na zdrowie fizyczne i psychiczne oraz społeczne funkcjonowanie człowieka; – uczenie sztuki odmawiania i niepoddawania się presji grupy w kontaktach z dopalaczami, E-papierosami czy lekami |
– realizowanie programów profilaktycznych ukierunkowanych na przeciwdziałanie używaniu przez młodzież substancji psychoaktywnych w tym tzw. „dopalaczy”;
– informowanie uczniów o szkodliwości środków i substancji, których używanie może prowadzi do uzależnienia; – organizacja i udział w happeningach, konkursach oraz innych formach profilaktyki uzależnień; – udział w warsztatach wyrabiających wśród młodzieży umiejętności postaw obronnych wobec zagrożeń współczesnego świata; – spotkania dla rodziców na temat możliwości podejmowanych przez nich działań w celu zmniejszania i niwelowania zagrożeń związanych z profilaktyką uzależnień; – przekazywanie informacji uczniom oraz ich rodzicom na temat instytucji służących pomocą w sytuacjach kryzysowych; – przeprowadzenie lekcji wychowawczych we wszystkich klasach dot. zagrożeń spowodowanych zażywaniem środków psychoaktywnych. Należy szczególnie zwrócić uwagę na marihuanę (która często nie jest traktowana jako realne zagrożenie) oraz dopalacze – jako szczególne źródło zagrożenia. Zajęcia powinny odnosić się także do czasu wolnego, jakim będą nadchodzące wakacje; – udział szkoły w kampaniach profilaktycznych (plakaty, informacje na stronie internetowej szkoły); – przygotowanie kampanii uświadamiającej uczniom zagrożenia związane z używaniem leków, a także napojów energetycznych; – przeprowadzenie spotkań z policją lub prawnikiem dotyczących skutków posiadania, handlu i namawiania do korzystania z środków psychoaktywnych. |
5. | Propagowanie modelu wartości opartego na uniwersalnych zasadach poprzez:
|
– kształtowanie właściwego reagowania na krytykę, opinię i sugestie innych;
– rozwijanie umiejętności wyrażania swoich opinii, myśli i odczuć; – uwrażliwianie uczniów na potrzeby innych; – wdrażanie uczniów do niesienia bezinteresownej pomocy i podejmowania inicjatyw; – rozwijanie umiejętności nazywania i rozpoznawania swoich emocji i uczuć, kierowania nimi; – kształtowanie wrażliwości uczuciowej oraz umiejętności oddzielania sądów i ocen od emocji; – doskonalenie umiejętności obiektywnego oceniania siebie i innych; – kształtowanie umiejętności samokontroli w różnych sytuacjach i samoakceptacji.
|
– umożliwienie udziału uczniów w zajęciach z wychowania do życia w rodzinie;
– zachęcanie do bliższego i głębszego poznania siebie, stymulowania procesu samowychowywania się w dążeniu do dobra, piękna i prawdy; – udział uczniów w zajęciach dotyczących sytuacji trudnych i możliwości ich rozwiązywania / pokonywania; – uczestnictwo w uroczystościach szkolnych i klasowych; – kształtowanie umiejętności prawidłowego odczytywania swoich stanów emocjonalnych, poczucia własnej wartości, dawania i otrzymywania wsparcia; – nabywanie umiejętności rozróżniania i pielęgnowania uczuć: koleżeństwa, przyjaźni i miłości; – kształtowanie umiejętności opanowywania emocji w rożnych sytuacjach (sytuacje stresowe i radosne dla ucznia); – udział uczniów w zajęciach dotyczących radzenia sobie ze stresem.
|
6. |
Kształtowanie dojrzałości i aktywnej postawy życiowej oraz umiejętności planowania własnego rozwoju poprzez:
|
– tworzenie warunków do samopoznania, określania przez uczniów mocnych stron i zainteresowań zawodowych;
– znajomość przez uczniów mechanizmów funkcjonujących na rynku pracy; – wykształcenie umiejętności miękkich np. komunikatywności, pracy w zespole; – przygotowanie do wejścia na rynek pracy- sporządzanie dokumentów aplikacyjnych, rozmowa kwalifikacyjna; – wdrożenie do idei uczenia się przez całe życie i konstruowania swojej kariery; wskazywanie możliwości zdobywania nowych kwalifikacji; – informacja na temat możliwości kontynuowania nauki; – włączanie rodziców i opiekunów prawnych do procesu budowania kariery edukacyjno- zawodowej podopiecznych; – przekładanie wiedzy przedmiotowej na wykonywanie różnych czynności zawodowych- włączanie do świata zawodów na lekcjach przedmiotowych; – przygotowanie do sytuacji stresogennych np. rozmowa z przyszłym pracodawcą. |
– poradnictwo indywidualne – diagnozowanie, rozmowa doradcza, poradnictwo, sporządzanie dokumentów aplikacyjnych, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej, konstruowanie swojej kariery, poszukiwanie pierwszej pracy, umiejętność czytania ofert pracy;
– poradnictwo grupowe- warsztaty, ćwiczenia, kształtowanie umiejętności społecznych, umiejętności komunikacyjnych, symulacja procesów rekrutacyjnych, charakterystyka rynku pracy; – informacja edukacyjno- zawodowa- gromadzenie i udostępnianie informacji o zawodach, uczelniach, szkołach, rynku pracy (ulotki, broszury, informatory, przewodniki, prasa), – przedstawianie możliwości zdobywania nowych i dodatkowych kwalifikacji na realizowanych zajęciach dydaktycznych; – wycieczki przedmiotowe- zawodoznawcze, wyjścia do zakładów pracy celem poznania danego zawodu, wyjścia na uczelnie, wyjścia z uczniami na różne wydarzenia i uroczystości związane z budowaniem własnej kariery, poznawaniem pracodawców z regionu (salon maturzystów, przystanek kariera, targi edukacyjne itp.); – spotkania informacyjne z przedstawicielami zakładów pracy, uczelni, instytucji wspierających rozwój zawodowy i podnoszenie kwalifikacji. – akcje- organizowanie konkursów, olimpiad, targów edukacyjnych, dni otwartych- umożliwianie uczniom rozwijanie swoim umiejętności, pokazywanie mocnych stron, a także kompensowanie barier; – spotkania z rodzicami- monitoring postępów w nauce, włączanie rodzica do procesu podejmowania decyzji edukacyjno- zawodowych. |
7. | Przygotowanie do harmonijnego uczestnictwa w życiu społecznym poprzez:
|
– kształtowanie postaw patriotyzmu, tożsamości narodowej oraz postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu;
– poszanowanie tradycji, symboli narodowych, religijnych i szkolnych; – kształtowanie postawy uczciwości i prawdomówności; – wdrażanie do szanowania pracy własnej i innych; – kształtowanie poczucia odpowiedzialności za przyrodę i otaczający nas świat; – kształtowanie odpowiedzialności za siebie i innych oraz odpowiedzialności za własne decyzje; – wychowanie w duchu poszanowania godności drugiego człowieka; – rozwijanie wrażliwości i nieobojętności na przejawy przemocy, zła i wulgarności; – rozwijanie u uczniów wrażliwości estetycznej |
– udział młodzieży w ważnych wydarzeniach miasta i regionu;
– wprowadzenie w świat kultury i sztuki poprzez umożliwienie kontaktu z różnymi ich formami; – utrzymywanie stałego kontaktu z placówkami kultury; – rozwijanie wiedzy o historii i kulturze własnego regionu i jej związkach z historią i kulturą narodu oraz tradycjami własnej rodziny; – stworzenie sytuacji dających możliwość doświadczenia procesu twórczego; – kształtowanie umiejętności szanowania poglądów innych, wyrażania własnych i ich obrony; – rozbudzanie postaw tolerancji dla odmienności światopoglądowych i wyznaniowych; – umożliwienie udziału młodzieży w lekcjach religii lub etyki; – rozwijanie i pogłębianie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionalnej i narodowej; – kształtowanie postaw szacunku wobec symboli narodowych i szkolnych; – zapoznanie z miejscami i instytucjami istotnymi dla naszego państwa – uświadomienie obowiązków wobec ojczyzny; – kształtowanie umiejętności wykorzystania wiedzy o zasadach ustroju RP do interpretacji wydarzeń życia publicznego; – poznanie roli i znaczenia wyborów demokratycznych; – kształtowanie umiejętności podporządkowania się wymogom procedur demokratycznych we wspólnym działaniu (np. zespole klasowym, samorządzie uczniowskim); – określenie miejsca i roli Polski i Polaków w integrującej się Europie; – zapoznanie z celami, podstawami ustrojowymi i instytucjonalnymi Unii Europejskiej. |
- OBSZARY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNYCH.
- budowanie pewności siebie, rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności uczniów,
- wychowanie do wartości, budowanie świadomości i przynależności narodowej,
- trudności w nauce, motywowanie do pracy,
- upowszechnianie czytelnictwa wśród młodzieży,
- bezpieczeństwo w szkole i trudności w kontaktach rówieśniczych,
- zdrowy tryb życia,
- zachowania ryzykowne, środki psychoaktywne,
- pomoc psychologiczno – pedagogiczna,
- współpraca z rodzicami,
- SPOSOBY, METODY I ŚRODKI REALIZACJI ZADAŃ ZAWARTYCH W PROGRAMIE:
- realizacja tematów w ramach godzin wychowawczych prowadzonych przez wychowawców;
- udział uczniów w zajęciach warsztatowych z rożnych dziedzin zarówno w szkole jak i w wyspecjalizowanych placówkach;
- realizacja programów prozdrowotnych i profilaktycznych;
- udział uczniów w dyskusjach, debatach, pogadankach związanych z tematyką danego przedmiotu;
- przygotowywanie i udział uczniów w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych;
- inspirowanie uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach;
- organizacja systemu pomocy – grupy wolontariuszy;
- wdrażanie rodziców w życie szkoły przez współudział w organizowaniu uroczystości;
- współdecydowanie w istotnych sprawach szkoły, pedagogizację rodziców;
- motywowanie uczniów do prac dodatkowych poprzez odpowiedni system wynagradzania opracowany przez nauczycieli, samorząd uczniowski i rodziców;
- realizacja programu poprzez: godziny do dyspozycji wychowawcy klasy;
- spotkania z pedagogiem i /lub psychologiem szkolnym;
- spotkania z doradcą zawodowym;
- współpracę z rodzicami;
- działalność Samorządu Uczniowskiego;
- spotkania z przedstawicielami policji, straży miejskiej, pracowników MPPP;
- prowadzenie programów profilaktycznych;
- warsztaty, szkolenia, spotkania z zaproszonymi gośćmi, spektakle, konkursy itp.;
- organizowanie wycieczek klasowych;
- możliwość uczestnictwa w kołach zainteresowań;
- uczestniczenie w akcjach charytatywnych.
- FORMY I SPOSOBY REALIZACJI CELÓW:
- podmiotowe traktowanie uczniów oraz indywidualizacja procesów wychowawczych i dydaktycznych,
- tworzenie w szkole życzliwej i przyjaznej atmosfery opartej na zaufaniu i wzajemnym szacunku,
- upowszechnianie znajomości statutu szkoły oraz innych dokumentów regulujących jej działalność,
- napiętnowanie złych zachowań i promowanie postaw godnych uczniów poprzez konsekwentne i jednolite przestrzeganie postanowień zawartych w statucie oraz innych dokumentach obowiązujących w szkole,
- dobór tematyki godzin wychowawczych, metod i form pracy z uczniami w zależności od ich zainteresowań i potrzeb,
- prowadzenie poradnictwa psychologicznego dla uczniów, diagnozowanie ich potrzeb, problemów i stanów zagrożenia oraz realizacja programów profilaktycznych
i preorientacji zawodowej, - opieka nad uczniami o specyficznych potrzebach edukacyjnych,
- realizacja programu „wychowanie do życia w rodzinie”,
- wspieranie duchowego rozwoju uczniów poprzez wspólny udział w rekolekcjach, mszach świętych oraz pielgrzymkach maturzystów do miejsc kultu religijnego,
- tworzenie bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych,
- zachęcanie i przygotowanie uczniów do udziału w olimpiadach, konkursach, projektach, zawodach i turniejach sportowych oraz prezentacja ich osiągnięć na forum szkoły,
- uczestnictwo w życiu kulturalnym dzięki wspólnym wyjściom do teatru, kina, muzeum oraz organizowanie imprez kulturalnych w szkole,
- rozwijanie postaw empatycznych poprzez udział w wolontariacie, akcjach charytatywnych i zachęcanie do pomocy koleżeńskiej,
- tworzenie warunków do rozwijania samorządności uczniowskiej i aktywnego uczestniczenia w życiu szkoły,
- rozwijanie postaw patriotycznych poprzez eksponowanie na różnych lekcjach dorobku i historii narodu polskiego oraz udział uczniów w obchodach świąt państwowych i rocznic,
- prowadzenie wymiany międzynarodowej uczniów,
- promowanie zdrowego stylu życia i wyrabianie poczucia odpowiedzialności za środowisko i otaczającą przyrodę,
- organizowanie zajęć integracyjnych dla pierwszoklasistów, rajdów, wycieczek, dyskotek, studniówek, spotkań wigilijnych i innych imprez integrujących społeczność szkolną,
- pielęgnowanie tradycji szkoły, dbanie o jej wizerunek i promocję w środowisku lokalnym
- współpraca z rodzicami i zachęcanie ich do aktywnego udziału w życiu szkoły,
- współpraca z władzami samorządowymi i oświatowymi oraz innymi podmiotami wspierającymi szkołę w procesie wychowanie młodzieży,
- indywidualizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych i młodzieży uzdolnionej, przy ścisłej współpracy z rodzicami poprzez: wsparcie uczniów wymagających szczególnej opieki, organizowanie zajęć dla uczniów szczególnie uzdolnionych przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy, współpraca z rodzicami, wspólne rozwiązywanie pojawiających się problemów.
- MODEL WYCHOWANKA – ABSOLWENTA
Absolwent jest:
- dobrym obywatelem, świadomym swych praw i obowiązków , posiadającym godność, poczucie własnej wartości, szanującym prawa innych
- człowiekiem aktywnym , ciekawym świata i wiedzy, ma różnorodne zainteresowania, chętnie gromadzi różne wiadomości,
- człowiekiem uczciwym, tolerancyjnym i odpowiedzialnym, odróżniającym dobro od zła, kierującym się zasadami moralnymi,
- człowiekiem dbającym o własny rozwój duchowy, wrażliwym na piękno, szanującym dorobek ludzkości w dziedzinie kultury i sztuki,
- człowiekiem dbającym o zdrowie i kondycję fizyczną oraz świadomym ich zależności od stanu środowiska naturalnego.
- REALIZATORZY SZKOLNYCH DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
Realizatorami działań profilaktycznych na terenie szkoły są dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, przy współpracy z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka.
Dyrektor/Wicedyrektor szkoły, jako realizator działań profilaktycznych:
- dba o doskonalenie nauczycieli w zakresie działań profilaktycznych
i wychowawczych (finansuje, nadzoruje, wyznacza odpowiedzialnych za realizację), - dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej
i opiekuńczej szkoły, o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, - stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej,
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
- zapewnienia bezpieczeństwo na terenie szkoły.
Pedagog, jako realizator działań profilaktycznych:
- organizują działania i poszczególne programy wychowawczo-profilaktyczne,
- koordynują ich realizację,
- rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów oraz analizują przyczyny niepowodzeń szkolnych,
- określają formy i sposoby udzielania uczniom pomocy psychologiczno- pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
- diagnozują środowisko szkolne w zakresie problemu uzależnień, agresji, poczucia bezpieczeństwa,
- współpracują z nauczycielami, rodzicami, uczniami i instytucjami wspierającymi wychowanie dzieci i młodzieży,
- kierują uczniów na specjalistyczne badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- planują i koordynują działania w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu,
- organizują akcje profilaktyczne,
- prowadzą opiekę indywidualną nad uczniami wymagającymi wsparcia,
- współpracują z rodzicami i wspólne wypracowywanie harmonogramu działań w celu rozwiązania zaistniałych problemów,
- diagnozują sytuacje wychowawcze w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów,
- podejmują działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci,
- minimalizują skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiegają zaburzeniom zachowania oraz inicjują różne formy pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów,
- inicjują i prowadzą działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych, pomagają rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
- wspierają nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Nauczyciel, jako realizator działań profilaktycznych:
- podejmuje systematyczne działania profilaktyczne w odniesieniu do uczniów
i rodziców, - jest wzorem konstruktywnych zachowań,
- wspiera każdego ucznia w jego rozwoju,
- kształci i wychowuje młodzież w atmosferze wolności sumienia oraz szacunku dla każdego człowieka,
- dąży do pełni własnego rozwoju osobowego,
- uwzględnia zalecenia specjalistów w pracy z uczniem,
- reaguje i przeciwdziała wszelkim formom niewłaściwych zachowań,
- uwzględnia cele wychowawcze w realizacji treści programowych,
- reaguje i przeciwdziała wszelkim formom agresji i wandalizmu, konsekwentnie przestrzegać norm współżycia społecznego ,
- oddziałuje wychowawczo na uczniów niezależnie od przypisanych im funkcji dydaktycznych,
- wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,
- kształci i wychowuje w duchu patriotyzmu,
- reaguje na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań,
- realizuje w toku pracy wychowawczej treści i cele programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
Wychowawca, jako realizator działań profilaktycznych:
- realizuje w toku pracy wychowawczej treści i cele programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły
- wspierają rozwój uczniów i usamodzielnianie się,
- dokonują rozpoznania sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia,
- opracowują i realizują Program Wychowawczo-Profilaktyczny,
- koordynują pracę wychowawczo – profilaktyczną w zespole klasowym,
- podejmują działania w przypadkach przemocy, zaniedbań opiekuńczych, ujawnionych nałogów,
- wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno – pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej członków, oceniają zachowania uczniów,
- wdrażają do samooceny postępów w zachowaniu, nadzorują realizację obowiązku szkolnego,
- inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają zespołom zadania na rzecz klasy, szkoły i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich realizacji,
- współpracują z rodzicami; włączają rodziców w sprawy programowe i organizacyjne klasy,
- współpracują z dyrekcją szkoły, pedagogiem, psychologiem i pielęgniarką,
- współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, policją, poradnią psychologiczno – pedagogiczną, sądami rodzinnymi.
Rodzice/ opiekunowie jako realizatorzy działań profilaktycznych:
- aktywnie współpracują ze szkołą,
- biorą udział w tworzeniu i ewaluacji szkolnego programu profilaktyki,
- mają prawo do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi i moralnymi, jeśli nie są one w sprzeczności z prawami dziecka,
- znają i akceptują program wychowawczy proponowany przez szkołę,
- wspierają dziecko we wszystkich jego poczynaniach i zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa,
- wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą,
- aktywnie uczestniczą w życiu szkoły,
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci.
Uczniowie, Samorząd Uczniowski:
- przestrzegają Szkolnego Kodeksu Postępowania Ucznia,
- współorganizują imprezy i akcje szkolne,
- znają i przestrzegają norm zachowania obowiązujących członków społeczności szkolnej,
- akceptują innych uczniów i szanują ich prawa, wydają opinie w przypadku przyznawanych kar zgodnie ze Statutem Szkoły,
- współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do samorządności,
- kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni,
- prowadzą zdrowy tryb życia i dbają o swoje środowisko,
- mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej,
- uczestniczą w opiniowaniu dokumentów szkolnych (Statut Szkoły, Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny).
- CEREMONIAŁ I TRADYCJE SZKOŁY
Szkoła posiada sztandar oraz własny ceremoniał. Do ceremoniału szkoły należy organizowanie uroczystego ślubowania uczniów klas pierwszych oraz oficjalne uroczystości: inauguracja i zakończenie roku szkolnego, pożegnanie absolwentów oraz obchody ważnych rocznic upamiętniających historyczne wydarzenia w dziejach narodu polskiego, odbywające się z udziałem pocztu sztandarowego.
- WYKAZ UROCZYSTOŚCI, WYDARZEŃ I IMPREZ OGÓLNOSZKOLNYCH
Wykaz uroczystości, wydarzeń i imprez ogólnoszkolnych zgodny z opracowanym na każdy rok szkolny kalendarzem imprez i uroczystości szkolnych.
- MONITOROWANIE I REALIZACJA PLANÓW PRACY WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEJ ODBYWA SIĘ POPRZEZ:
- obserwację zachowania uczniów przez nauczycieli w trakcie zajęć edukacyjnych, przerw i zajęć pozaszkolnych, uwagi pozytywne i negatywne zamieszczone
w dziennikach lekcyjnych, - okresowe sprawdzanie realizacji harmonogramu planu pracy wychowawczej na dany rok szkolny,
- kontrolowanie realizacji i przebiegu imprez i uroczystości szkolnych,
- stosowanie aktywnych form na lekcjach wychowawczych dotyczących samooceny, samokontroli i współpracy uczniów,
- sprawdzanie organizacji wycieczek szkolnych (karty wycieczek, wpisy do dziennika, itp.),
- spotkania z rodzicami w ramach wywiadówek, „dni otwartych szkoły” i indywidualnych rozmów (tematyka zebrań, frekwencja, informacje o postępach uczniów i działaniu szkoły),
- nadzorowanie organizacji zajęć pozalekcyjnych (plany pracy, dzienniki),
- przeprowadzanie przez nauczycieli, psychologa szkolnego wywiadów środowiskowych dotyczących ucznia,
- współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
- przyjęcie wniosków do planu pracy wychowawczej na kolejny rok szkolny.
- EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO ODBYWA SIĘ POPRZEZ:
- przeprowadzanie przez nauczycieli ankiet dla rodziców i uczniów dotyczących spraw wychowawczych w szkole,
- sporządzenie raportu wewnętrznego, mierzenia jakości pracy szkoły w obszarze wychowania i jego analiza na posiedzeniach rady pedagogicznej,
- przyjęcie wniosków dotyczących zmiany w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły,
- podsumowanie przez dyrektora szkoły na posiedzeniu rady pedagogicznej realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
- POSTANOWIENIA KOŃCOWE
-
-
-
- Program Wychowawczo – Profilaktyczny przygotowuje i uchwala Rada Pedagogiczna po konsultacji z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim;
- Po zakończeniu każdego roku szkolnego następuje weryfikacja Programu Wychowawczo- Profilaktycznego;
- Wszelkich zmian w Programie Wychowawczo – Profilaktycznym, w formie uchwalania Programu Wychowawczo – Profilaktycznego na bieżący rok szkolny, dokonuje z początkiem każdego roku szkolnego Rada Pedagogiczna;
- Program Wychowawczo-Profilaktyczny wchodzi w życie z dniem jego uchwalenia.
-
-