Szkoła Kluczowych Kompetencji

Od 1 września 2010r. szkoła nasza bierze udział w PONADREGIONALNYM PROGRAMIE ROZWIJANIA UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW SZKÓŁ POLSKI CENTRALNEJ I POŁUDNIOWO - ZACHODNIEJ SZKOŁA KLUCZOWYCH KOMPETENCJI.


Idea Projektu


Celem ogólnym projektu jest podniesienie do grudnia 2013 r. poziomu Kompetencji Kluczowych uczniów szkół ponadgimnazjalnych w województwach: opolskim, kujawsko-pomorskim, dolnośląskim i wielkopolskim, umożliwiający im aktywne uczestnictwo w rynku pracy i gospodarce opartej na wiedzy.

Cele szczegółowe Projektu to:

Beneficjenci Projektu to uczniowie 40 szkół ze wskazaniem na szkoły z obszarów wiejskich z województw: dolnośląskiego; kujawsko-pomorskiego; opolskiego; wielkopolskiego.

Okres realizacji Projektu to 01.10.2009 - 31.12.2013 r.

W rezultacie wdrażania Projektu zostanie opracowanych i upowszechnionych 160 programów nauczania opracowanych przez 160 nauczycieli w zakresie przedsiębiorczości, języków obcych, przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i ICT.
4000 uczniów zostanie objętych nauczaniem w oparciu o autorskie programy.
1600 uczniów weźmie udział w Wakacyjnych Obozach Naukowych i Kołach Naukowych
240 uczniów będzie uczestniczyć w Studium Kompetentnych Liderów
400 uczniów będzie uczestniczyć w Przedsiębiorstwie Symulacyjnym Powstaną liczne raporty, publikacje, artykuły.
4000 uczniów nabędzie umiejętność praktycznego wykorzystania Kompetencji Kluczowych
4000 uczniów podniesie wiedzę i umiejętności w zakresie Kompetencji Kluczowych zostanie nawiązana współpraca pomiędzy nauczycielami </li>.

W Programie biorą udział niżej wymienieni nauczyciele i uczniowie, w poszczególnych kompetencjach:

Lp. Kompetencja Nauczyciel Klasa Zawód
1. Język obcy Piotr Wesołowski I CZ ZSZ mechanik pojazdów sam.
2. Matemat.-przyrodn. Krzysztof Chałupka I DZ ZSZ klasa wielozawodowa
3. Technol. inform. Andrzej Kudra I AT technik hotelarstwa
4. Przedsiębiorcz. Małgorzata Legan I BZ ZSZ fryzjer

W ramach działań w Projekcie:
  1. Zostanie utworzony portal edukacyjny "kluczowE-kompetencje", na którym będzie się odbywać komunikacja i wymiana informacji pomiędzy organami prowadzącymi, nauczycielami i partnerem w Projekcie.
  2. Odbędą się seminaria dla organów prowadzących i pracowników oświaty w celu zidentyfikowania oczekiwań co do jakości i kierunków kształcenia w szkołach zawodowych, służące diagnozie sytuacji lokalnej i regionalnej oraz prezentacji umiejętności uczniów w zakresie kompetencji kluczowych.
  3. Przeprowadzone będą zajęcia w 40 szkołach zgodnie z opracowanymi autorskimi programami i metodami uwzględniającymi cztery kompetencje kluczowe w zakresie nauk: matematyczno-przyrodniczych, technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), języków obcych, przedsiębiorczości
  4. W celu doskonalenia nabywanych przez uczniów kompetencji kluczowych, poza zajęciami w szkołach zostaną zorganizowane: Wakacyjne Obozy Naukowe, Koła Naukowe, Studium Kompetentnych Liderów, Przedsiębiorstwo Symulacyjne.
  5. Dla nauczycieli zorganizowane zostaną warsztaty z zakresu metodyki rozwijania kompetencji kluczowych.

Zostaną przeprowadzone półroczne seminaria - "Platforma kompetencji" dla nauczycieli, służące współpracy, wymianie doświadczeń, spostrzeżeń we wdrażanych w szkołach programach.

Kompetencje Kluczowe definiowane są jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji. Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia.

Porozumiewanie się w językach obcych:
Porozumiewanie się w obcych językach opiera się w znacznej mierze na tych samych wymiarach umiejętności, co porozumiewanie się w języku ojczystym - na zdolności do rozumienia, wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie (rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie) w odpowiednim zakresie kontekstów społecznych i kulturalnych (w edukacji i szkoleniu, pracy, domu i czasie wolnym) w zależności od chęci lub potrzeb danej osoby. Porozumiewanie się w obcych językach wymaga również takich umiejętności, jak mediacja i rozumienie różnic kulturowych. Stopień opanowania języka przez daną osobę może być różny w przypadku czterech kompetencji językowych (rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie) i poszczególnych języków oraz zależny od społecznego i kulturowego kontekstu osobistego, otoczenia oraz potrzeb lub zainteresowań danej osoby.

Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne:
a) Kompetencje matematyczne obejmują umiejętność rozwijania i wykorzystywania myślenia matematycznego w celu rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji. Istotne są zarówno proces i czynność, jak i wiedza, przy czym podstawę stanowi należyte opanowanie umiejętności liczenia. Kompetencje matematyczne obejmują - w różnym stopniu - zdolność i chęć wykorzystywania matematycznych sposobów myślenia (myślenie logiczne i przestrzenne) oraz prezentacji (wzory, modele, konstrukty, wykresy, tabele).
b) Kompetencje naukowe odnoszą się do zdolności i chęci wykorzystywania istniejącego zasobu wiedzy i metodologii do wyjaśniania świata przyrody, w celu formułowania pytań i wyciągania wniosków opartych na dowodach. Za kompetencje techniczne uznaje się stosowanie tej wiedzy i metodologii w odpowiedzi na postrzegane potrzeby lub pragnienia ludzi. Kompetencje w zakresie nauki i techniki obejmują rozumienie zmian powodowanych przez działalność ludzką oraz odpowiedzialność poszczególnych obywateli.

Kompetencje informatyczne
Kompetencje informatyczne obejmują umiejętne i krytyczne wykorzystywanie technologii społeczeństwa informacyjnego (TSI) w pracy, rozrywce i porozumiewaniu się. Opierają się one na podstawowych umiejętnościach w zakresie TIK: wykorzystywania komputerów do uzyskiwania, oceny, przechowywania, tworzenia, prezentowania i wymiany informacji oraz do porozumiewania się i uczestnictwa w sieciach współpracy za pośrednictwem Internetu.

Inicjatywność i przedsiębiorczość
Inicjatywność i przedsiębiorczość oznaczają zdolność osoby do wcielania pomysłów w czyn. Obejmują one kreatywność, innowacyjność i podejmowanie ryzyka, a także zdolność do planowania przedsięwzięć i prowadzenia ich dla osiągnięcia zamierzonych celów. Stanowią one wsparcie dla indywidualnych osób nie tylko w ich codziennym życiu prywatnym i społecznym, ale także w ich miejscu pracy pomagając im uzyskać świadomość kontekstu ich pracy i zdolność wykorzystywania szans. Są podstawą bardziej konkretnych umiejętności i wiedzy potrzebnych tym, którzy podejmują przedsięwzięcia o charakterze społecznym lub handlowym lub w nich uczestniczą. Powinny one podejmować świadomość wartości etycznych i promować dobre zarządzanie.

przygotowała
Koordynator Szkoły Przedsiębiorczości
M. Legan